Een domeinnaam registreren (link naar bovenliggende pagina) is een belangrijke eerste stap op weg naar online aanwezigheid.
Je hebt nu een unieke naam waarmee mensen je kunnen vinden op het internet. Maar met een domeinnaam alleen, kom je niet ver. Je moet ook nog een stukje van het internet claimen en dat stukje invullen met wat je er kwijt wil.
Waarom een eigen website?
De sapjesbar van Sara: het belang van een domeinnaam voor startende ondernemers.
Jouw plekje op het internet
Voor dat eigen plekje op het internet kan je terecht bij een hostingbedrijf (soms ook web hosting provider genoemd). Hosting providers verhuren je een deel van hun servers waarop je jouw content kunt plaatsen.
Vaak biedt het bedrijf waar je je domeinnaam registreerde (de registrar) pakketten aan die aan jouw domeinnaam automatisch ook hosting koppelen. Door ruimte op hun servers te koppelen aan jouw domeinnaam (geen paniek, dat doet het hostingbedrijf voor jou) wordt je domeinnaam toegankelijk op het internet en kunnen surfers jouw website bezoeken.
Een website bouwen
Nu is het aan jou om de ruimte die je huurt in te vullen. Hoeveel ruimte je huurt op de servers van je hosting provider, bepaal je zelf. Het hangt af van wat je met je website van plan bent. Voor een eenvoudige blog waar je af en toe een tekstje en een foto plaatst, volstaat een basispakket. Wanneer je bijvoorbeeld een meertalige webshop wil lanceren met mooie productfoto’s en promotiefilmpjes, heb je al wat meer ‘power’ nodig.
Nu je klaar bent voor het echte werk, klaar om je website te bouwen, zijn er enkele zaken waarmee je rekening moet houden en een paar vragen die je vooraf moet stellen.
Ga je je website zelf bouwen of laat je het doen?
Er bestaan eenvoudige pakketten waarmee je vrij snel zelf een website bouwt, zonder dat je al te veel technische kennis nodig hebt. Dit is veelal de meest budgetvriendelijke oplossing.
Heb je een complexere website nodig met bijzondere functionaliteiten, dan is het misschien een goed idee om de ontwikkeling van je website uit te besteden.
Een professionele website of sociale media?
Wanneer je een website bouwt voor professionele doeleinden, om je eigen zaak te promoten, om je producten te verkopen… zal je ongetwijfeld ook overwegen om actief te zijn op sociale media. Het zijn handige kanalen om een groot publiek te bereiken.
Veel van die kanalen bieden opties voor professioneel gebruik, zoals een bedrijfspagina, de mogelijkheid om je product te verkopen… Je zou kunnen denken dat die opties een eigen website overbodig maken, maar daar denk je dan beter nog eens goed over na.
Als je voor de online aanwezigheid van je eigen zaak uitsluitend op sociale media vertrouwt, is het alsof je een huis bouwt op grond die je huurt van iemand. Van iemand die je nauwelijks kent en ook niet heel erg bereikbaar is. Niet echt een goed idee dus.
Niets weerhoudt Facebook er bijvoorbeeld van om morgen zijn algoritme aan te passen zodat je zorgvuldig opgebouwde bedrijfspagina niet meer verschijnt in de tijdlijn van mensen. Of om bedrijfspagina’s betalend te maken.
Wanneer je social media-account een extraatje is naast je website, waarmee je een breder publiek wil bereiken of net mensen naar je website wil lokken, is dat natuurlijk uitstekend. Op je website kan je makkelijk verwijzen naar je Facebookpagina, Instagram, Snapchat en alle mogelijke andere sociale netwerken waarop je aanwezig bent. Maar je website blijft het allerbelangrijkst.
Zeker als je je eigen webshop wilt lanceren, is een eigen website een must.
Verplichte info op je website
Je website moet het centrale punt zijn waar je je contactgegevens en openingsuren deelt, waar je je diensten of producten aanbiedt en uitlegt, waar je foto’s van realisaties toont, je expertise deelt in blogberichten… Alleen daar heb je volledige controle over je content, over wat je deelt en hoe het eruitziet.
Wanneer je een website of webshop hebt om je eigen zaak te promoten en je producten of diensten aan te bieden, ben je wettelijk verplicht bepaalde informatie op je site te vermelden.
Ontdek wat er op de website van je onderneming moet staan.
Maak je site toegankelijk voor iedereen
Als je een eigen website hebt, wil je natuurlijk veel bezoekers. Daarom is het belangrijk dat je je websitebezoekers een aangename ervaring biedt.
Dat doe je door hen goede content aan te bieden, dus door hen antwoorden te bieden op de vragen waarmee ze naar jouw site gekomen zijn.
Maar dat doe je ook door hun surfervaring zelf zo aangenaam mogelijk te maken en je website voor iedereen toegankelijk te maken.
-
Gebruik eenvoudige, heldere taal die iedereen begrijpt
-
Volg de aanbevelingen van AnySurfer voor een toegankelijke website
Denk aan de veiligheid van jou en je bezoekers
Tot slot en niet onbelangrijk: een website moet je beveiligen. Helaas neemt criminaliteit op het internet toe. Cybercriminelen worden steeds inventiever om via het internet of per e-mail persoonsgegevens te stelen, mensen geld afhandig te maken via fake webshops, via kleine ‘lekken’ in de beveiliging in te breken in systemen en die plat te leggen…
Daarom is het belangrijk je website adequaat te beveiligen tegen hackers en aanvallen van cybercriminelen.
-
Lees meer over je website beveiligen
CTA Blok
Op Claim je idee helpen we je op goede weg met het bouwen van je nieuwe website. Raadpleeg het eenvoudige stappenplan.
https://www.dnsbelgium.be/nl/claim-je-idee/eigen-website