Nieuws

Waarom je je domeinnaam best niet laat vervallen

19 november 2019

Het is eigenlijk heel slim om je domeinnaam nog even te verlengen wanneer je die eigenlijk niet meer nodig hebt. Zo verhinder je immers dat hackers en vandalen jouw domeinnaam oppikken en veel schade veroorzaken. Een woordje uitleg…

Wanneer vervalt een domein?

Heel simpel: wanneer jij de jaarlijkse registratiekosten voor je domeinnaam niet binnen de voorziene termijn betaalt aan je registrar, het bedrijf waarbij jouw domeinnaam geregistreerd is. Na een bedenkperiode, die varieert per domeinextensie zoals .com, .be, .biz, .guru…, wordt de domeinnaam vrijgegeven. Iedereen die dat wil, kan dan die domeinnaam registreren. In ons artikel over domain drop catching lees je meer over die bedenkperiode.

Waarom zou je je domeinnaam niet verlengen?

Door een fusie, een verandering van businessplan, een reorganisatie voer je je activiteiten uit onder een andere bedrijfsnaam. Je oude domeinnaam is vervangen door een nieuwe. Na een tijdelijke campagne heb je de campagnesite die erbij hoorde niet meer nodig. Of als overheid heb je een domeinnaam geregistreerd die naar een bepaald actieplan, een problematiek, een maatregel verwijst van de algemene overheidssite (FOD of gemeente). Na verloop van tijd is deze actie afgelopen. 

Na verloop van tijd is deze actie afgelopen. En dus zou het gek zijn om nog kosten te betalen voor het behouden van die oude domeinnaam. Lijkt logisch, niet? Fout!

Je oude domeinnaam kan nu immers geregistreerd worden door iedereen - ook door hackers en grappenmakers. En dat kan zware gevolgen hebben. Jouw domeinnaam verwijst niet alleen naar jouw website, maar ook naar al jouw mailverkeer. Enkele praktische voorbeelden:

  • Ethisch hacker Inti De Ceukelaire kocht in 2017 de nac2012.com domeinnaam. Die wordt vermeld in een tweet uit 2012 waarin Donald Trump aankondigde dat hij op het National  Achievers Congress zou spreken. De hacker plaatste een anti-Trump YouTube filmpje op de nac2012-website. Gevolg: de originele tweet van Trump verwijst nu naar dat filmpje, niet naar het congres.
  • In Nederland kon ethisch hacker Wouter Slotboom anderhalf jaar lang mails onderscheppen die bedoeld waren voor politieagenten. Niet door superslimme hackingmethodes te gebruiken, maar gewoon door de oude domeinnamen die de politie voorheen gebruikte, te registreren.
  • Nog in Nederland kwamen duizenden dossiers van kinderen en jongeren in de handen van twee klokkenluiders, die de verlopen domeinnaam van het Utrechtse Bureau Jeugdzorg konden registreren.

De ellende die anderen kunnen veroorzaken wanneer zij jouw vervallen domeinnaam registreren, is echt niet te overzien. Een concurrent kan jouw klanten wegkapen of je zwartmaken op jouw domein.

In het geval van de Utrechtse Jeugdzorg kan men zelfs spreken van een datalek, en dan treden de regels van GDPR in voege, met mogelijk grote boetes tot gevolg. Om van de imagoschade te zwijgen!

Beste praktijken bij een vervallen domeinnaam

Je kan dus besluiten dat de kost voor het bijhouden van je overbodig geworden domeinnaam peanuts zijn in vergelijking met de mogelijke schade. Maar wil dit nu zeggen dat je alle domeinnamen die je niet meer nodig hebt, eeuwig moet bijhouden? Volg deze tips:

Voor je website:

  1. Plaats een automatische doorverwijzing (re-direct) op je oude domeinnaam, die bezoekers doorverwijst naar je nieuwe domein en website.
  2. Monitor op het oude domein het verkeer. Zo zie je hoeveel mensen nog naar je oude website gaan.
  3. Kijk via de referrals hoe zij daar geraakt zijn. Jouw oude domeinnaam kan nog bij derden vermeld staan, bijvoorbeeld op websites met openingsuren, tips of reviews van jouw producten, enz. Schrijf deze websites aan en verzoek hen jouw domeinnaam te verbeteren.
  4. Ga ook intern na in je eigen backoffice (online en offline) of alle verwijzingen naar je oude domeinnaam vervangen zijn door het correcte adres - denk aan briefhoofd, standaardformulieren, enz.
  5. Zodra je merkt dat het verkeer naar je oude domeinnaam opdroogt, kan je overwegen om die naam niet meer te verlengen. Daar kunnen enkele jaren overheen gaan.  
  6. Denk eraan: de registratiekost voor een domeinnaam bedraagt meestal slechts enkele tientallen euro per jaar - de kost voor die extra verlenging weegt niet op tegen de schade die je kan lopen!

Vergeet ook niet je mailadressen:

Erg belangrijk is ook dat je jouw correspondenten goed op de hoogte brengt van jouw nieuwe domeinnaam en de bijhorende mailadressen. Vooral bij mailadressen kan de oude domeinnaam hardnekkig blijven opduiken. Wanneer een correspondent een mail aan jou schrijven wil, en hij jouw naam begint in te tikken in het 'Aan' vakje, zal zijn mailprogramma het adres automatisch aanvullen met de reeds gekende gegevens - in casu jouw oude domeinnaam. Dat kan enkel opgelost worden, wanneer jouw correspondent dat verouderde mailadres manueel verwijdert. Volg deze stappen:

  1. Maak een automatisch antwoord  aan voor mails die naar het oude adres gestuurd worden. Vermeld duidelijk aan je correspondent dat het mailadres niet meer in gebruik is. Verzoek hem niet alleen de mail naar het nieuwe mailadres te verzenden, maar ook om het oude adres te verwijderen in zijn mailprogramma en webmail.
  2. Je kan ook zelf een automatische doorverwijzing van je mails aanmaken.  De mails worden automatisch doorgestuurd naar je nieuwe adres, en je mist geen enkele mail! Afhankelijk van je mailadres, vraag je dit aan bij je mailprovider, of kan je dit zelf doen bij de instellingen van je webmail (bij Gmail bijvoorbeeld).
  3. Vermeld zoveel mogelijk het nieuwe mailadres in alle communicatie. Maak bijvoorbeeld een handtekening aan in je mailprogramma, met daarin het nieuwe mailadres.
  4. Controleer regelmatig of er nog mails binnenkomen op het oude adres. Zolang dat het geval is, blijft het de moeite om je domeinnaam aan te houden.

Voorkom imagoschade en boetes voor datalekken door je oude domeinnaam nog enkele jaren aan te houden. De registratie kost je hooguit enkele tientallen euro per jaar, en kan veel narigheid vermijden!

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.