Steeds meer bedrijven communiceren met hun gebruikers via sociale media zoals Facebook, Instagram, Snapchat… Toch blijft het nog altijd noodzakelijk een eigen website uit te bouwen. Wij leggen je uit waarom en wat de verschillende mogelijkheden zijn.
Je eigen website: je huis bouw je toch ook niet op gehuurde grond?
Een eigen website op het internet, gekoppeld aan je eigen domeinnaam, is een belangrijk virtueel goed. Het is jouw eigendom, en jij bent er baas. Je bepaalt de spelregels, voert de nodige optimalisatie van de content uit zodat je website goed gevonden kan worden door zoekmachines, enz.
Naast je eigen webstek kan je uiteraard ook gebruik maken van de kracht van sociale media om met je gebruikers te communiceren. Het aanmaken van een pagina op Facebook, Instagram en co is supersimpel, je kan je klanten onderhouden met spelletjes en leuke acties. Maar het blijft geleende grond, en je bent afhankelijk van elke wijziging die het netwerk doorvoert. Content of foto's kunnen ongepast geacht worden, een algoritme bepaalt of je posting gezien wordt door de gebruikers, enz.
Erg belangrijk is ook je branding. Wat is het gemakkelijkst te vermelden in een advertentie, wat zal de gebruiker het gemakkelijkst onthouden: je eigen, kort webadres www.mijnbedrijf.be of het lange adres www.facebook.com/mijnbedrijf? Ach, en die zin "Vind ons op Facebook", vergeet die maar - je zet toch ook je telefoonnummer op je visitekaartje, en niet "Zoek ons op in het telefoonboek"?
Een eigen website blijft dus belangrijk. Het is je centrale punt waar je corporate gegevens staan, je contactgegevens, openingsuren. Hier verwijs je naar je Facebookpagina, je Instagram, je Snapchat… en alle mogelijke andere sociale netwerken waarop je aanwezig bent. Hier plaats je filmpjes en informatie die blijvend is, en waarover alleen jij de baas bent.
En ook voor kleine bedrijven is het heel simpel om een website aan te maken. Wij overlopen even kort de verschillende mogelijkheden.
Wat heb je nodig voor een eigen website?
- Hosting : de ruimte op een server waarop je bestanden geplaatst worden.
- Een domeinnaam: het webadres dat gelinkt is aan je hosting. Dat kan een domeinnaam zijn met een .be, .vlaanderen, .com of een van de vele nieuwe extensies zoals .guru, .news, .club, .xyz. Tikt de bezoeker deze domeinnaam in zijn browser in, dan zal hij naar jouw website gevoerd worden.
- Content: je maakt de bestanden aan, en uploadt ze naar jehostingruimte. Dat kan via simpele invulformulieren zijn in een "content management systeem" of via File Transfer Protocol (FTP).
Welke verschillende mogelijkheden heb je voor uw eigen website?
- Zelfbouwpakket: vele hostingbedrijven bieden een zelfbouwpakket aan, zoals SiteBuilder. Met klikken en verslepen stelt u heel gemakkelijk een website samen uit de aangereikte bouwmodules.
- Content Management Systemen: je kiest uit een van de bestaande thema's de achtergrond en lay-out voor je website, voegt add-on modules toe voor bepaalde functies zoals het verzenden van een nieuwsbrief, en je site is klaar. Voortaan vul je via invulformulieren heel eenvoudig nieuwe content toe, die meteen gepubliceerd wordt.
- Een van de meest gebruikte CMS voor eenvoudige websites is WordPress.com. Je kan hier een gratis website aanmaken en je domeinnaam aan dit adres koppelen.
- CMS-hosting: je hosting provider installeert, tegen betaling, een CMS op de serverruimte die je huurt en die instapklaar voor jou gemaakt wordt. Dit wordt gebruikt voor complexere websites, die meer rekenkracht nodig hebben, een of meerdere databases, enz. Vaak gebruikte CMS-hosting zijn:
- WordPress: gehoste WordPress geeft totale vrijheid van handelen en ook de mogelijkheid om reclame op uw website te plaatsen
- Drupal en Joomla: deze CMS worden onder andere gebruikt door organisaties die met verschillende soorten gebruikers werken.
- Magento: start je webwinkel heel simpel op met dit kant-en-klare e-commerce systeem
- Een website op maat: heb je specifieke behoeften, doe dan een beroep op een webontwikkelaar of webagentschap. Die richt voor jou een CMS in, aangepast aan jouw vereisten, of bouwt zelf een website volledig uit.
Kortom: voor elk bedrijf, klein of groot, met simpele of complexe vereisten, met een beperkt of groot budget is een website de ideale manier om de aanwezigheid op het internet permanent te verankeren. Je website moet je vaste stek zijn, je uitvalsbasis die leidt naar de meer sociale of experimentele vormen van communicatie met je gebruikers.
Zorg er zeker voor dat je website alle info bevat die wettelijk verplicht is. Je vermijdt niet alleen een boete, je site straalt ook meer vertrouwen uit. Lees hier wat er er op de website van je onderneming moet staan.